Thursday, November 23, 2017

11 PERBEZAAN ANTARA GAJI & REZEKI

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ 



Assalammualaikum semua..!
Alhamdulillah, rezeki harini sebab gaji masuk! kah kah kah..! Mesti harini ramai yang berpusu-pusu ke bank kan..? al-maklumla hari gaji katakan. Dah sebulan lebih dok tertunggu-tunggu gaji, harini semua langsaikan tanggujawab masing-masing. hehe, Macam biasa, hari gaji, aku tak macam orang lain. Aku tak suka bersesak-sesak dengan orang. Tapi hutang tetap setel. Aku buat segala payment melalui maybank2u je.. InshaAllah selamat. Jarang sekali nak gi bank time payday. Tak tahu kenapa, dah habit aku dari dulu. Nak pakai cash kene amek dua tiga hari lepas payday.. Sebab utama tak suka Q, tak suka sesak! kikiki.. Ok, meh aku nak share antara GAJI dan REZEKI. Actually, gaji is one of our rezeki jugak. Itu pendapat aku, lain-lain orang lain pendapat kan. 


Gaji ada slip
Tapi rezeki tak ada slip

Gaji dari syarikat 

Tapi rezeki dari Allah

Gaji berupa Duit/wang

Tapi rezeki boleh berupa apa sahaja

Gaji diperoleh dengan bekerja

Tapi rezeki diperoleh dengan iman & taqwa

Gaji dah pasti setiap bulan akan dapat

Tapi rezeki belum pasti 

Gaji mungkin besar, tapi selalu rasa tak cukup

Tapi rezeki selalu mencukupi walaupun jumlah tak seberapa

Gaji mesti dikejar, dicari & diusahakan dengan bekerja

Rezeki akan datang bagi orang yang beriman & bertaqwa

Dan tidak semua orang akan dapat gaji

Tapi setiap manusia mesti ada rezeki masing2

Gaji boleh tersalah orang

Tapi rezeki tidak boleh tersalah tuannya

Gaji ditentukan oleh masa kita kerja

Tapi rezeki ditentukan oleh iman & taqwa kita kpd Allah s.w.t

Jadi jangan takut, jangan risau dengan rezeki

Semua dah di atur oleh Allah

Dan ketahuilah gaji adalah sebahagian kecil dari rezeki.



So, apa yang aku dapat simpulkan disini, gaji memang tak sama macam rezeki. Rezeki ni bukan duit je, rezeki ni dari pelbagai sudut. Rezeki sihat, rezeki dapat kerja, rezeki dapat kebahagiaan. And sekali lagi, gaji is also part of our rezeki.

Selamat makan besar ye malam ni..! hehe. AKu dok sorang-sorang je la nak carik red belbet kesayangan. Lama ngidam. eh..?

Sayang korang ketat sendat dan padat! MmMmmmuuahhhciked..!

2 comments

November 23, 2017 at 4:49 PM

nice sharing

November 23, 2017 at 5:05 PM

@Muhammad Khairuddin Lim sharing is caring bro.. =)

Post a Comment